Jak wybierać szkolenia dla pracowników?

Jak pokazują badania Gallupa, firmy, które inwestują w szkolenia dla pracowników, osiągają przychody wyższe o 21%[1]. Nie ma się czemu dziwić – dobrze dobrane szkolenia pomagają zdobyć odpowiednie kompetencje, a także umocnić pewność siebie i motywację do działania. Pojawia się jednak pytanie: co to oznacza, że szkolenie zostało dobrze wybrane? Jak znaleźć tego przysłowiowego „świętego Graala”? Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc w poszukiwaniach.

Wybieranie szkoleń dla pracowników – tematyka ma znaczenie

Zanim zaczniesz zastanawiać się nad tym, z którym trenerem podjąć współpracę, warto odpowiedzieć sobie na znacznie ważniejsze pytanie. Mianowicie chodzi o zakres szkoleń, których potrzebują Twoi pracownicy. Czy Ty jako pracodawca lub HR-owiec możesz samodzielnie określić, jakie kompetencje powinien podnieść Twój zespół?

Wstępnie – z pewnością tak. Jako dobry menadżer widzisz, jakie są bolączki i niedostatki, np. związane z wynikami sprzedażowymi firmy czy liczbą klientów. Otrzymujesz też feedback od wspomnianych klientów, więc do pewnego stopnia wiesz, na co się skarżą. Możesz więc wstępnie wskazać obszary, w których będzie potrzebna pomoc trenera. Pamiętaj: istotne są nie tylko szkolenia „twarde”, a więc z zakresu konkretnych umiejętności „technicznych”. Równie ważne jest regularne szlifowanie kompetencji miękkich. Nic nie wpływa tak dobrze na motywację pracowników i ich wydajność jak dobra atmosfera w zespole, przejrzysty schemat komunikacji czy umiejętność skutecznego reagowania na obiekcje klientów. To tylko niektóre zdolności, jakie można wypracować z trenerem.

Pamiętaj jednak, że przy tworzeniu planu szkoleń trzeba koniecznie dać dojść do głosu pracownikom. Jak to zrobić?

  • Poproś ich o przesłanie informacji o tym, jakie umiejętności chcieliby opanować i podszlifować.
  • Zapytaj, co stwarza im najwięcej problemów w codziennej pracy.
  • Dowiedz się, czego chcieliby się nauczyć, aby lepiej radzić sobie z wyzwaniami.

Nawet, jeśli nie otrzymasz bardzo konkretnej informacji zwrotnej, uzyskane w ten sposób sugestie pomogą wstępnie zakreślić plan działania.

Po zebraniu „zapotrzebowania” na doskonalenie umiejętności, skonsultuj oczekiwania pracowników z trenerem. On przekuje je w szkolenia szyte na miarę, a więc takie, które będą dopasowane do specyfiki Twojego zespołu.

Wcale nie musisz podążać za „oklepanymi” tematami szkoleń!

Jeśli szkolenie, to koniecznie z zakresu komunikacji zespołowej lub technik sprzedaży? I tak, i nie. Czasem powtórzenie sobie podstaw wnosi zupełnie inną perspektywę. Pamiętaj jednak, że… takie szkolenie nie wzbudzi w Twoich pracownikach zbyt dużego entuzjazmu. Warto więc poszukać z trenerem tematyki, która pomoże uciec od nudy i rutyny i „odczaruje” proces poszerzania kompetencji. Z doświadczenia wiem, że nawet na dość „oklepany” temat można (a nawet trzeba!) spojrzeć z innej strony i stworzyć plan szkolenia, które pozwoli przełamać schematy poznawcze, dobrze się bawić i… zyskać energię do podejmowania nieszablonowych działań. To szczególnie ważne w czasach, w których aż 61% pracowników na świecie zmaga się z problemem wypalenia zawodowego[2]!

Czy cena szkolenia ma znaczenie?

Cena, co oczywiste, ma dla Ciebie znaczenie przy poszukiwaniu szkoleń dla pracowników. W końcu musisz je wpisać w budżet firmy czy szkoły i jakoś się w nim zmieścić. Pamiętaj jednak, może „najtaniej” nie zawsze równa się „najbardziej opłacalnie”. Dobrze przeprowadzone szkolenie zwraca się na wiele sposobów, na przykład w postaci:

  • większej motywacji pracowników do działania – ona przekłada się bezpośrednio na jakość pracy oraz na wyniki finansowe,
  • lepszej komunikacji w zespole – im bardziej przyjazna i twórcza atmosfera, tym wyższa wydajność zespołu,
  • szybszego rozwoju organizacji i zwiększenia jej potencjału rynkowego.

Mądra inwestycja „odwdzięczy się” lepszym przełożeniem na codzienne działania Twojej firmy. Dlatego zanim skreślisz szkolenie z powodu ceny, zastanów się, czy w ten sposób rzeczywiście zaoszczędzisz? Czy na pewno Cię na to stać?

Dobry trener, czyli jaki?

Mniej więcej wiesz już, jaki rodzaj szkoleń jest potrzebny Twojemu zespołowi? Teraz czas na drugie wyzwanie: wybierz właściwego trenera. Na co zwrócić uwagę podczas zapoznawania się z ofertą poszczególnych specjalistów? Oto moja lista.

  • Wartości, jakie przyświecają trenerowi

Dowiedz się więcej o tym, z jakiej perspektywy patrzy na szkolenia. Na co kładzie nacisk? Jakie wyznacza sobie cele podczas spotkań, które prowadzi? Czy w ogóle jesteś w stanie uzyskać takie informacje? Wartości to fundament, który stanowi punkt wyjścia do działania. Jeśli są one zbieżne z Twoimi, możesz oczekiwać dobrej współpracy.

  • Zaufanie i opinie

Możesz je zbudować subiektywnie – na podstawie tego, jak odbierasz kontakt z trenerem. Nawet wstępna rozmowa może Ci dużo powiedzieć o jego nastawieniu oraz osobowości. Jednak nie poprzestawaj na własnych odczuciach. Poszukaj opinii o osobie, z którą chcesz podjąć współpracę – czy to w kręgu znajomych przedsiębiorców, dyrektorów czy też w internecie. One wiele Ci powiedzą o jakości działania trenera. Bardzo często na stronie internetowej firmy czy szkoleniowca znajdziesz rekomendacje. Zobacz co piszą klienci, którzy już współpracowali z danym trenerem, co im ta współpraca dała i na co zwrócili szczególną uwagę. Mogą to być cenne wskazówki także dla Ciebie.

  • Doświadczenie zawodowe

Im jest ono większe, tym lepiej. Doświadczony trener zazwyczaj umiejętnie „dociera” do uczestników szkolenia. Pracuje tak, aby każdy z nich wyszedł ze spotkania z nową wiedzą, umiejętnościami praktycznymi, a także inspiracją do samodzielnego poszerzania kompetencji. Trener, który z „niejednego pieca jadł chleb” będzie mógł się odwoływać do wielu przydatnych sytuacji.

  • Kompetencje i certyfikaty

Kompetencje powinny mieć odzwierciedlenie nie tylko w liczbie przeprowadzonych szkoleń, ale także w uzyskanych przez trenera certyfikatach i dyplomach. Sprawdź, kto je przyznał i jak prestiżowe są to organizacje. To twarde dowody na wysokie kwalifikacje eksperta.

Warto też pamiętać, że pojedyncze szkolenie z wybranym trenerem może być początkiem długofalowej współpracy. Jeśli chcesz mieć pewność, że spotkanie zostało dobrze przyjęte przez Twój zespół, poproś jego członków o feedback. Najlepiej sprawdzają się anonimowe ankiety.

Pamiętaj: dobry trener pomoże Ci przygotować taką ankietę i chętnie pozna informację zwrotną na temat efektów swojej pracy. Może być ona rozdana uczestnikom na koniec szkolenia lub udostępniona online. Anonimowość jest jednym z warunków otrzymania wiarygodnych informacji, jak Twój zespół odebrał szkolenie czy warsztaty.

Opinie, jakie wyrażą uczestnicy o szkoleniu, będą dla Ciebie najlepszą wskazówką co do tego:

  • czy kontynuować współpracę z trenerem,
  • czy tematyka szkolenia była dobrze wybrana i jak rozwinąć ją w przyszłości.

Jeśli potrzebujesz pomocy przy doborze szkolenia dla zespołu albo sam chcesz poszerzyć kompetencje menadżerskie, skontaktuj się ze mną. Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązania dla Twojej firmy czy szkoły!

 

[1] https://news.gallup.com/poll/241649/employee-engagement-rise.aspx

[2] http://press.careerbuilder.com/2017-05-23-Do-American-Workers-Need-a-Vacation-New-CareerBuilder-Data-Shows-Majority-Are-Burned-Out-at-Work-While-Some-Are-Highly-Stressed-or-Both