Jak dostosować się do nowego rynku pracy? Kompetencje przyszłości.

Jak dostosować się do nowego rynku pracy? Kompetencje przyszłości. 1

Rynek pracy ulega ciągłym zmianom. Ich dynamika wzrasta – zwłaszcza teraz, w dobie błyskawicznego postępu technologicznego i automatyzacji wszystkiego, co się da. Dlatego w głowach wielu osób pojawia się obawa: „czy za kilka lat będzie dla mnie jeszcze miejsce pracy?”. Odpowiadam: zdecydowanie tak! Musisz jednak wyjść naprzeciw zmianom, które zachodzą. Jakie kompetencje będą się liczyć w przyszłości i w jaki sposób je wypracować? Zobacz!

 Czy wiesz, że pod koniec XIX wieku średni czas pracy wynosił od 11 do 14 godzin na dobę? Teraz standardem jest 8-godzinny rytm, ale coraz częściej mówi się o jego dalszym skróceniu, do sześciu. Kto jeszcze dzisiaj wie, kim zajmują się folusznik czy zecer? Te zawody są zupełnie martwe, a na ich miejscu pojawiły się kolejne – ot, choćby groomer, organizator wesel, specjalista do spraw pozycjonowania internetowego czy analityk big data.

Te drobne fakty pokazują ważną zasadę: wymagania na rynku pracy nieustannie się zmieniają. Nie zmienia się jedno: zawsze potrzebni są pracownicy. Tacy, którzy mają kompetencje wymagane przez rynek. Ich zdobywanie jest nie tylko wyzwaniem, ale i doskonałą przygodą. Dlatego warto już teraz pracować nad tymi, które będą ważne na przestrzeni kolejnych kilkunastu lat.

Co wpływa na obecny i przyszły stan rynku pracy?

 Zmiany na rynku pracy nie są dziełem przypadku. Stanowią efekt dostosowywania go do tego, jak aktualnie funkcjonuje świat. Raport Pearson – wydawnictwa specjalizującego się w publikacji materiałów edukacyjnych dla szkół i korporacji – wskazuje 7 kluczowych trendów, które wpłyną na to, jak ukształtują się oczekiwania wobec pracowników na przestrzeni następnych 10 lat. W badaniu mowa między innymi o takich czynnikach jak:

  • postępujące zmiany technologiczne – w tym rozwój sztucznej inteligencji – prowadzące do coraz większej automatyzacji działań,
  • globalizacja i związany z nią rozwój międzynarodowych korporacji,
  • starzenie się społeczeństwa,
  • kwestie ekologii i zrównoważonego rozwoju,
  • proces urbanizacji,
  • zwiększające się nierówności społeczne i polaryzacja,
  • niestabilność polityczna.

Wszystkie te elementy znajdą przełożenie na to, czego będą od Ciebie oczekiwać pracodawcy, bez względu na niszę rynkową. Tych zmian nie trzeba się bać. Warto się jednak do nich dostosować.

Kompetencje przyszłości: jakie zdolności rozwijać, by zainwestować w swoją przyszłość?

Czego będziesz potrzebować, aby utrzymać się na rynku pracy na przestrzeni kolejnych lat? Z jednej strony przydatna będzie oczywiście wiedza technologiczna. Jednak coraz częściej, bardziej niż tzw. „twarde” umiejętności, liczą się te „miękkie”. I to na nie wskazali również badacze z Institute for the Future z Uniwersytetu w Phoenix. Ich Raport określa 10 kluczowych obszarów kompetencji, które warto rozwijać. Oto one.

  1. Odkrywanie sensu i nadawanie znaczenia

Sztuczna inteligencja przejęła zadania związane ze zbieraniem danych i ich analizą, a nawet przewidywaniem przyszłości. Jednak maszyna, mimo wszystko, nie jest w stanie wyjść poza „ramki” w których została zaprojektowana. To człowiek ma zdolność myślenia krytycznego i umiejętność wyszukiwania sensu – nie tylko tego oczywistego, ale również ukrytego. Te zdolności przydadzą się jak nigdy wcześniej np. w firmach konsultingowych czy działach finansowych przedsiębiorstwa.

  1. Inteligencja społeczna

Chodzi o umiejętność szybkiego wykrywania i oceny emocji innych osób oraz dostosowywanie do nich swojego zachowania oraz stylu komunikacji. Budowanie porozumienia będzie ważne na nowym rynku bardziej niż kiedykolwiek.

  1. Nieszablonowe myślenie

To kolejne wyzwanie, któremu nie podołają maszyny. Tylko człowiek jest w stanie wyjść poza schematy i znaleźć rozwiązanie w nietypowej sytuacji. To kompetencje niezbędne w każdym miejscu pracy.

  1. Kompetencje międzykulturowe

Globalizacja coraz częściej wymaga pracy w międzynarodowym środowisku. Wiele firm ma oddziały na różnych kontynentach, których pracownicy współtworzą zespoły projektowe. Umiejętność zrozumienia różnic kulturowych i pogodzenia różnych stylów myślenia, wartości oraz zachowań sprzyja płynnej realizacji zadań.

  1. Myślenie obliczeniowe

Chodzi o przekładanie danych liczbowych na bardziej abstrakcyjne pojęcia, a następnie na praktyczne zastosowania. To istotne, ponieważ dziś „toniemy” w ilości danych. Zdolność wyciągania z nich esencji i podjęcia decyzji jest nieoceniona – zwłaszcza u liderów.

  1. Umiejętność komunikacji z wykorzystaniem nowych mediów

W dobie pracy zdalnej coraz bardziej doskwiera brak bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Zapośredniczona komunikacja wygląda inaczej. Umiejętność przystosowania się do załatwiania spraw na drodze wideokonferencji czy jeszcze nowocześniejszych form porozumienia już dzisiaj jest na wagę złota.

  1. Transdyscyplinarność

Coraz więcej zawodów wymaga rozumienia pojęć z różnych dyscyplin – co wynika z powstawania nowych zawodów. Potrzebna jest więc otwarta głowa i umiejętność adaptowania się do nowych wymagań oraz sprawnego przyswajania nowej wiedzy.

  1. Myślenie projektowe

Już dzisiaj w wielu firmach pracuje się metodą projektów, jednak nie do końca o to chodzi w „myśleniu projektowym”. Tu znaczenie ma przede wszystkim umiejętność „zaprojektowania” swojej pracy – dostosowania swojego sposobu myślenia i działania do środowiska działania.

  1. Zarządzanie obciążeniem kognitywnym

Przytłacza Cię „szum informacyjny” i ilość danych, które docierają do Ciebie z minuty na minutę? Naucz się je filtrować i wyćwicz trudną sztukę selekcji ważnych informacji oraz filtrowania tych zbędnych – tak, aby efektywnie zarządzać sobą w czasie.

  1. Współpraca wirtualna

To już nie tyle wyzwanie przyszłości, co teraźniejszości. Pandemia wymusiła przyspieszenie i sprawiła, że miliony ludzi zostało zmuszonych do pracy zdalnej i przyjęcia na siebie nowych ról. W kolejnych latach wirtualizacja środowiska pracy będzie postępować, więc czas już teraz zaadaptować się do takiego stylu działania! Przeczytaj więcej o tym, jak wykorzystać szanse, które daje praca zdalna.

Jak rozwijać kompetencje przyszłości?

Przede wszystkim: nie czekaj, aż „przyszłość” nadejdzie. Rozwijaj swoje kompetencje tu i teraz. Wzmacniaj swoją inteligencję emocjonalną, myślenie krytyczne, kreatywność i umiejętności komunikacyjne, a także zdolności zarządzania sobą w czasie. Pomogą Ci nie tylko za kilka lat, ale również tu i teraz – zarówno w życiu zawodowym, jak i w rozwoju osobistym.

Jednym z rozwiązań, z którego możesz skorzystać, są szkolenia dla firm, jak i  szkolenia dla edukacji pod opieką doświadczonego trenera. Skorzystaj z nich sam lub, jeśli jesteś menadżerem, zaproponuj je swoim pracownikom. Odpowiednio ukierunkowane warsztaty zainspirują do pogłębiania wiedzy i spojrzenia na rynek pracy z zupełnie nowej perspektywy.

 

Chcesz o tym porozmawiać? Skontaktuj się ze mną – wspólnie zaplanujemy Twój rozwój.